
Αγιορείτικο θυμίαμα είναι πια εύκολο να βρει κανείς ! Αυτό που σπανίζει είναι το χειροποίητο αγιορείτικο θυμίαμα , αυτό δηλαδή που σε ΟΛΕΣ τα στάδια της παρασκευής του γίνεται μόνο με τα χέρια των μοναχών χωρίς την βοήθεια ηλεκτρικών συσκευών ή μεγαλύτερων μηχανημάτων !
Και δικαιολογημένα θα αναρωτηθεί κανείς ! Μα τι μηχανήματα θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την παρασκευή θυμιάματος !
Η απάντηση είναι απλή ! Όταν μία Ιερά Μονή ή κάποιο Ιερό Κελλίο πρέπει να παρασκευάσει πολλές δεκάδες ή και εκατοντάδες κιλά καθημερινά, προκειμένου να ανταποκριθούν στην συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση για αγιορείτικο θυμίαμα που υπάρχει τόσο στην ελληνική αγορά . αλλά και από μεγάλες αγορές του εξωτερικού, όπου υπάρχουν ορθόδοξοι , είναι απολύτως δικαιολογημένο να μην επαρκούν τα ανθρώπινα μέσα !
Για τον λόγο αυτό οι Μονές καταφεύγουν στην αγορά από είδη αρτοποιίας ταχυζυμωτηρίων ( δηλαδή μεγάλων ηλεκτρικών συσκευών που προσιδιάζουν στα οικιακά ηλεκτρικά μίξερ , που χρησιμοποιούν οι νοικοκυρές στον πάγκο της κουζίνας τους, αλλά σε πολύ μεγαλύτερο μέγεθος )
Όπως δηλαδή οι αρτοποιοί, οι οποίου πρέπει να παρασκευάζουν και να φουρνιζουν εκατοντάδες κιλά ψωμιού κάθε ημέρα , δεν θα μπορούσαν να το πετύχουν χωρίς αυτά τα ταχυζυμωτήρια στα οποία ρίχνουν τα σακιά με το αλεύρι, την μαγιά και το νερό για να ζυμωθεί το ψωμί, έτσι ακριβώς και οι μοναχοί για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις παραγγελίες για αγιορειτικο θυμιαμα , ρίχνουν στους ανοξείδωτους κάδους αυτών των ταχυζυμωτηρίων το λιβάνι, το οποίο προμηθεύονται τριμμένο σε σκόνη, μαζί με τις αρωματικές πρώτες ύλες, και με το πάτημα ενός κουμπιού. το ταχυζυμωτήριο ανακατεύει αυτές τις πρώτες ύλες και παρασκευάζει το γνωστό σε όλους μας θυμίαμα Αγιου Ορους !
Να τονίσουμε ευθύς εξ αρχής ότι αυτής της μορφής το αγιορείτικο θυμίαμα μπορεί και να είναι φαινομενικά ανωτέρας ποιότητος από το απλό χειροποίητο αγιορείτικο θυμίαμα, το οποίο “λιβανάδες” καλόγεροι σε Καλύβες ή σε μικρά Κελλιά σε απόμερες περιοχές του Αγίου Όρους παρασκευάζουν λέγοντας την μονολόγιστη ευχή του Κυρίου μας ή τους Χαιρετισμούς της Παναγίας μας !
Και τονίζουμε το φαινομενικά για να το διαχωρίσουμε από το πνευματικό μέρος του διακονήματος !
Και εξηγούμε ! Ένα θυμίαμα που έχει παρασκευαστεί με τα ταχυζυμωτήρια έχει ζυμωθεί καλύτερα από το χειροποίητο ! Δεν μπορούν τα μπράτσα του μοναχου, που με σηκωμένα τα μανίκια, ιδρώνει για να ζυμώσει το λιβάνι με τα αρωματικά έλαια, να συγκριθούν με τους μεταλλικούς αναδευτήρες των ταχυζυμωτηρίων που περιστρέφονται με χιλιάδες στροφές ! Είναι απολύτως φυσικό η ζυμωμένη μάζα που παρασκεύασε το ταχυζυμωτήριο να είναι εξαιρετικά πιο ομογενοποιημένη από την αντίστοιχη που θα πετύχει στην λεκάνη ζυμώματος ο Κελλιώτης μοναχός !
Και μία καλύτερα ομογενοποιημένη μάζα δίνει ένα πιο σταθερής ποιότητας αγιορείτικο θυμίαμα , όπως είναι εξάλλου όλο τα βιοτεχνικά προϊόντα που παρασκευάζονται με μηχανές !
Όμως να μας επιτραπεί να εκφράσουμε ότι η φαινομενική ανωτερότητα του με μηχανικά μέσα παρασκευασθέντος θυμιάματος εξισώνεται για να μην πω ότι και υστερεί αν σκεφτούμε την πνευματική διάσταση, που οπωσδήποτε ενέχει και το αγιορείτικο θυμίαμα, όπως και κάθε τι που φτιάχνει ο άνθρωπος για να προσφέρει στο Θεό !
Και δεν ομιλώ μόνο για την προσευχή με την οποία παρασκευάζεται το χειροποίητο αγιορετικο θυμιαμα ! Μιας και λογικά μπορεί να αντιτείνουν και οι καλοί μοναχοί που χρησιμοποιούν ταχυζυμωτήρια ότι κι αυτοί όλη την ώρα προσεύχονται ! Καμία αντίρρηση !
Εκεί που υπερτερεί σε πνευματική διάσταση είναι ο ΚΟΠΟΣ, είναι ο ΙΔΡΩΤΑΣ που ενέχει το χειροποιητο αγιορειτικο θυμιαμα !
Προς επίρρωση αυτού του ισχυρισμού ας μου επιτρέψετε να σας παραθέσω μία αγιορείτικη διήγηση που κάποιοι ισχυρίζονται ότι αναφέρεται και σε κάποια από τα συναξάρια του Πατριαρχη Νήφωνος όταν ήλθε να εγκαταβιώσει στο Αγιο Όρος, ενώ άλλοι σε κάποιον άλλο Δεσπότη !
Λέγεται λοιπόν ότι ανεβαίνοντας από τον αρσανά της Μονής, και μεταφέροντας και τα χρειώδη αγαθά με γαιδουράκια και ημιόνους, ένας Δεσπότης κάθισε πάνω σε ένα γαϊδουράκι, ενώ οι άλλοι μοναχοί πεζοπορούσαν, και κάποιοι μάλιστα μεταφέροντας ντορβάδες και κοφίνια στην πλάτη τους !
Σε κάποιο σημείο της διαδρομής, σε ένα διάσκελο , όπου σταμάτησαν για να πάρουν μια ανάσα οι μοναχοί και τα υποζύγια, ο Δεσπότης, κατά παραχώρηση Κυρίου, είχε μία θεία οπτασία !
Είδε Άγγελο Κυρίου να κρατά ένα μεγάλο μαντήλι και με αυτό να σκουπίζει τον ιδρώτα από τους μοναχούς που πεζοπορώντας, κάτω από το καύμα του ήλιου και φορτωμένοι , είχαν καθίσει να ξαποστάσουν !
Όταν ο Άγγελος Κυρίου πλησίασε και στο γαϊδουράκι, όπου καθόταν ο Πατριάρχης – και κατ΄άλλους ο Δεσπότης – αντί να σπογγίσει τον Αρχιερέα, σπόγγισε το κεφάλι του κουρασμενου υποζυγίου !
Ο Δεσπότης κατάλαβε τότε ότι η θεία παρηγορία και η ουράνια αντίδοση έρχεται σε όσους ΚΟΠΙΑΖΟΥΝ και ΙΔΡΩΝΟΥΝ !
Και λέει ο Αγιορείτικη Παράδοση ότι εφεξής ουδέποτε εκάθισε σε υποζύγιο αλλά με τα πόδια ανέβαινε και κατέβαινε, ώστε να τύχει της θείας παρηγορίας !
Ουδείς έγνω νουν Κυρίου ! Και ασφαλώς και δεν γνωρίζουμε τα κριτήρια με τα οποία θα μας κρίνει !
Αυτό όμως που γνωρίζουμε και αυτό που μας μεταφέρει και ο καλός Κουτλουμασιανός Γέροντας που προσωπικά επιλέγει και μας στέλνει από Καλύβες και μικτά Κελλιά των Κατουνακίων, της Καψάλας, του Αγίου Βασιλείου και άλλων “ερήμων” του Αγίου Όρους είναι το χειροποίητο θυμίαμα των καλών “λιβανάδων” Πατέρων , γίνεται με πολύ κόπο, με πολύ ιδρώτα, με πάρα πολύ προσευχή και κάτω από εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες !
Το ΟΣΦΡΑΔΙΟΝ τιμώντας και τους μεν και τους δε, προσφέρει στο αγοραστικό κοινό ΚΑΙ χειροποίητο αγιορείτικο θυμίαμα από αυτους τους αποχειροβίωτους λιβανάδες καθώς ΚΑΙ αγιορείτικο θυμίαμα από μεγαλύτερα Κελλία και Ιερές Μονές
Πάντοτε προσεκτικά επιλεγμένο από τον ευλογημένο Καρεώτη Κουτλουμουσιανό Γέροντα μας !!!